Teraz vybrané tričká v akcii 2 + 1 ZADARMO. ♥ Zaistite si sebavedomie na každý deň.

Titul Osobnosť roka 2023 putuje na našu poličku vďaka Renému Němečkovi

Ďalšie ocenenie je doma. Jeden z našich zakladateľov René Němeček bol odborným časopisom Svet textilu & obuvi v spolupráci s Asociáciou textilného, odevného a kožiarskeho priemyslu (ATOK) SR, Českou obuvníckou a kožiarskou asociáciou (ČOKA) a Veľtrhmi Brno a.s. zvolený Osobnosťou roka 2023 v textilnej, odevnej a kožiarskej brandži. Hovorí sa, že samochvála smrdí, ale tento rozhovor je natoľko zaujímavý, že sme vás oň nechceli ochudobniť. 

 blog_renda

René Němeček Osobnosťou roka 2023  
Rozhovor pre časopis Svet textilu & obuvi, marec/apríl 2024 

  

Aká bola vaša cesta k textilu?  

Úplne prvé zoznámenie s textilom je spojené s mojou babičkou, ktorá pracovala v pletiarni, v tom čase v n. p. ELITE závod Chrudim. Samozrejme, odbornosť, záujem a nadšenie pre textilné materiály som nadobudol až pri štúdiách na Technickej univerzite v Liberci, Fakulte textilnej. V porevolučnom období bol záujem o nové technológie a materiály. Prvou pracovnou skúsenosťou bola zaujímavá práca vo firme PŘÍHODA s.r.o. Hlinsko. Tu som sa stretol s technickým textilom z polyesteru a s veľmi zaujímavým spôsobom riadenia firmy. Ďalších dvadsať rokov som pracoval pre firmu SWISSCOLOR s.r.o., Trenčín, kde sme tvorili tím spoločne s pánom Juliom Bernáthom a Liborom Kuderom. Toto obdobie bolo pretkané, prepletené skúsenosťami získanými vo výrobných firmách nielen v českom textile. 

V tomto období vznikalo pod naším vedením mnoho zaujímavých a zlepšovacích technológií. Nie je možné vymenovať všetky tzv. zlepšováky, pretože by som nechcel na nikoho zabudnúť. 

A potom ste spolu s priateľmi založili firmu CityZen. Vraj vznikla v hostinci. 

Náš začiatok bol veľmi komický. Najskôr som pre projekt nadchol Martina Burkona a neskôr sa k nám pridal Pavel Hrstka. Oboch som poznal mnoho rokov. Myslím, že Martin bol nadšený z produktu, ktorý odo mňa už nosil, a Pavel mal za sebou v tom čase už úspešnú štáciu v jednom veľkom e-shope s liečivami a hľadal pre seba ďalší rozvoj. Rozhodnutie o založení firmy potom padlo rýchlo. 

Áno, bolo to v hostinci, kde sme povedali, ideme do toho. Len sme ešte nevedeli, ako sa náš projekt bude volať. CityZen bol jedným zo štyroch návrhov marketingovej agentúry. Mne osobne sa názov páčil ihneď. Videl som v tom akési nadčasové spojenie medzi módou, príjemnom a pohodou. Pre nás to teda znamená: City = mestská móda a Zen = pokoj, kvalita, pohoda, príjemno. Preto vznikol názov CityZen. Bol 1. september 2018, začiatok školského roka, a my sme v tento deň začali s podnikaním. 

Našimi prvými výrobkami boli tričká. Vtedy to boli tričká pánske zo 100 % bavlny v troch odtieňoch a štyroch veľkostiach. Prvé rozjazdy sme financovali zo súkromných zdrojov a všetko sme si sami starostlivo strážili a vyhodnocovali. Až pre väčšiu výrobu bolo nutné rozšíriť zdroje financovania o prevádzkový úver. A tak CityZen naštartoval svoju prvú väčšiu výrobu. V tom čase sme zaradili do predaja polokošele, dámske tričká, spodné tričká = neviditeľné tričká, košele atď. Na tie časy spomínam rád. Tento naplánovaný scenár vývoja a výroby narušila až vonkajšia hrozba, akou bol COVID-19. Keďže výroba bola pružná, tak sme namiesto antibakteriálnych boxeriek šili rúška. Pomohli sme tak okamžite miestnym lekárom a ľuďom z okolia. 

Takmer celá naša výroba prebieha v Českej republike, a to od pletenia, farbenia a zušľachťovania až po šitie a konfekciu. Šijeme aj na Slovensku v dvoch konfekčných dielňach. Veľa výrobných krokov by šlo určite zaistiť v zahraničí mnohokrát za lacnejšie náklady, ale hneď na začiatku projektu sme si jasne stanovili, že budeme vyrábať tu a tým podporovať miestny textilný priemysel. Ďalej sme chceli našim zákazníkom od začiatku deklarovať maximálnu kvalitu. To dosť dobre nejde a nefunguje, keď vyrábate na druhom konci sveta. 

Aké sú hlavné vlastnosti vašich tričiek?  

Naše tričko je jedinečné v mnohých ohľadoch, nielen technológiou. Dôraz kladieme už na výber vstupnej suroviny, ako je bavlna. Máme zadefinované parametre zušľachťovacieho procesu (predúprava, farbenie) tak, aby sme spĺňali najprísnejšie podmienky udržateľnosti a kvality. 

 Naším know-how je technológia, ktorú stále zdokonaľujeme a vylepšujeme. Jej základným parametrom je to, že materiál odpudzuje vodu a špinu a nie sú na ňom vidieť spotené miesta. Na druhej strane je materiál neuveriteľne savý a veľmi príjemný. Už vieme materiál spracovať aj tak, že je okrem všetkých vlastností aj antibakteriálny, a košele máme ešte navyše zdokonalené o Easy care technológiu. 

V portfóliu ponuky sú okrem tričiek aj polokošele, spodné tričká, pánska aj dámska spodná bielizeň, biznis košele, slim fit tričká a v neposlednom rade aj prvý bavlnený cyklodres, ktorý spolu s merinom robí tento produkt unikátnym. Úplne posledným nadčasovým produktom je nami vyvinutý prací gél GENTLEMAN. 

V jednom rozhovore som sa dočítal, že garantujete, že na tričku nebude vidieť pot. A pritom v ňom nie je použitá membrána. Ako ste to dosiahli? 

Je to také naše technologické kúzlo. Kolega Martin vymyslel pekný slogan, ktorý to jasne opisuje: „Trik je v tričku.“ Fakticky ide o zložitý proces, ktorý sa začína už výberom správnej bavlny. V procese farbenia a systému dokončenia dáme materiálu patričné vlastnosti s rôznou kombináciou povrchového napätia materiálu. V tejto chvíli nie je na materiáli použitá žiadna membrána. A tak naši zákazníci oceňujú príjemný dotyk trička, prirodzenú savosť a istotu, že navonok nebudú viditeľné spotené miesta. Niektoré materiály sú ešte ošetrené antibakteriálnou a antivírusovou technológiou, čo ocenia predovšetkým zákazníci kupujúci spodnú bielizeň. 

Po úspechu v Česku a na Slovensku ste sa pustili aj do zahraničia. Ako sa vám darí v Rakúsku a Nemecku, kde máte zastúpenie? 

Pravdupovediac, v niektorých veciach sa nám niekedy nedarí tak, ako by sme si priali. Hľadáme obchodných partnerov, ktorí by vo svojej krajine predávali naše produkty. Zatiaľ sme rozbehli zastúpenie v Nemecku, Rakúsku, Austrálii a Kanade. Dnes vidím, že na to, aby sme uspeli v zahraničí, je potrebné nielen šťastie, ale aj dobrá príprava. 

V Česku máte už tri vlastné predajne. Prečo? Nevyhovuje vám klasický predaj B2B, teda výrobca/odberateľ? 

Po štarte firmy, keď bol jediným predajným kanálom e-shop, sme začali cez našich obchodných zástupcov oslovovať B2B segment predajní. Mnoho z nich sme získali, ale mnoho aj stratili. Rozumiem tomuto svetu, pretože som sám na vysokej škole podnikal v oblasti predaja textilu. Pre firmy je ťažké vymedziť sa v špecifickom sortimente, ale som rád za našich súčasných partnerov. Vážim si ich, že chcú predávať české textilné výrobky. 

V minulom roku sme otvorili tri naše vlastné predajne (*pozn. 13. 4. 2024 sme otvorili štvrtú predajňu v Brne). Chceli sme tak ľuďom ponúknuť celý náš sortiment v jednej predajni a tým si aj zaistiť možnosť skúšať novinky, ktoré by sme chceli v budúcnosti vyrábať. Toto vám B2B segment nie vždy ponúkne. Myslím, že máme unikátny prístup k zákazníkom na on-line predaji, a tak chceme ponúknuť skvelý prístup k zákazníkom aj v našich predajniach. 

Ako vidíte budúcnosť vašej firmy v horizonte najbližších desiatich rokov? 

To je veľmi zložitá otázka. Ak si predstavím, že v predošlých štyroch rokoch sme tu mali pandémiu COVID-19, keď sa takmer zastavila ekonomika a vzápätí vypukla cenová energetická kríza, tak neviem, či je možné budúcnosť firmy relevantne odhadnúť. Myslím si však, že pre každú firmu je budúcim hnacím motorom vývoj a inovácia. Ak sa produkty nevyvíjajú, nezlepšujú, tak v budúcnosti nie je z čoho čerpať pre zdravý rast firmy. Rád by som si teda predstavil CityZen ako inovatívnu, dynamickú firmu, ktorá svoje výrobky ustavične rozširuje, zdokonaľuje, a pritom využíva tie najmodernejšie technológie. Naším mottom je: „CityZen v každej skrini.“ 

  

Ďakujem za rozhovor: Michal Korol 

  

Autor: Michal Korol, Nikola Nevečeřalová 

Zdroj: časopis Svět textilu & obuvi, březen/duben 2024